Demam

Awas! Peringatan ini diberikan oleh World Health Organization (WHO). Berwaspadalah! Sejenis wabak baru akan melanda dunia yang kita diami ini dari utara ke selatan, timur ke barat sehinggalah ke Malaysia tanpa terkecuali.

Secara am, individu yang dijangkiti wabak ini akan mengalami simpton-simpton yang hampir sama iaitu demam diikuti keletihan, sakit tekak, kadang kala hilang suara dan tidak bermaya langsung kerana kesukaran untuk tidur.

Wabak berbahaya ini adakalanya boleh menjangkiti individu yang berhubung rapat dengan pesakit kronik yang diserang virus ini. Namun begitu, wabak ganas ini jarang menyerang mereka yang mempunyai antibody (imunisasi) yang kuat. Sikap berhati-hati amat perlu!

Menurut laporan tidak rasmi WHO, demam akibat wabak ini pernah meragut nyawa manusia. Pengumuman serentak dibuat WHO ini bagi mengingatkan semua Negara di dunia supaya mengambil langkah-langkah pencegahan penularan wabak yang disifatkan bertaraf mega.

WHO mengingatkan demam mega ini akan melanda seluruh dunia secera serentak dan kesannya belum dapat dipastikan. Virus ini merebak melalui ruang udara.

Individu yang pernah dijangkiti demam ini biasanya akan lebih mudah dijangkiti semula virus berbahaya ini. WHO mengingatkan individu yang biasa diserang virus demam ini supaya membuat persediaan lebih awal bagi menangani wabak.

Peringatan WHO pula, bagi mereka yang tidak pernah dijangkiti demam ini, anda dinasihatkan supaya berhati-hati bagi mengelakkan dijangkiti. Wanita tidak terkecuali. Penularan wabak ini setakat ini belum ada penawar yang betul-betul berkesan membasminya.

Vaksin lama nyata gagal berfungsi akibat sudah imun dengan virus berkenaan. Kesan sampingan demam ini pula akan meningkat dari sehari ke sehari sehinggalah sampai ke tahap kronik.

Kemuncaknya, menyebabkan pembawa virus ini hamper-hampir lumpuh, tidak dapat bergerak bebas. WHO mendapati, mangsa virus ini kadangkala terjelopok, terkedang sehari-harian tanpa dapat dibantu.

Pada tahap kritikal ini, individu yang mempunyai pengalaman di serang wabak, akan mendapati purata suhu demam akan menurun dengan kadar serta merta dan beransur-ansur pulih selepas melepasi puncak wabak.

WHO bagaimanapun memberi amaran keras kepada mereka yang baru pertama kali dijangkiti demam ini, terutamanya yang mempunyai masalah jantung.

Virus ini secara alaminya memaksa jantung pesakit bekerja dengan lebih kuat. Sekiranya tidak berhati-hati, jantung pesakit demam ini akan terhenti serta-merta.

Kementerian Kesihatan telah memberi peringatan kepada hospital-hospital kerajaan dan swasta yang menguruskan pusat rawatan wabak ini supaya bersedia menerima limpahan pesakit.

Menurut laporan WHO, ada sesetengah pihak yang tidak bertanggungjwab mengambil kesempatan mengaut keuntungan segera di tengah-tengah situasi wabak baru melanda dunia sekarang.

Sentiasalah mengambil sikap selalu berjaga-jaga kerana wabak ini boleh menyerang sesiapa saja tanpa mengira umur, status dan jantina.

Secara saintifiknya, wabak ini mempunyai nama tersendiri mengikut negara yang memulakan virus ini. Bermacam-macam nama diberikan, tetapi di Malaysia demam ini dikenali sebagai……

…….Demam bola sepak Piala Dunia.

Untuk makluman pembaca, demam kali ini bermula di Afrika Selatan. Setiap hari media massa di seluruh dunia termasuk swasta dan kerajaan memaparkan bilangan hari yang dinanti-nantikan sebilangan peminat fanatic bola sepak ini.

RTM 1 dan 2 tidak terkecuali turut turun gelanggang bagi membolehkan peminat yang tidak berkemampuan melanggan saluran Supersport ASTRO.

Kesan demam bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika kali ini belum dipastikan. Berapa ramai yang akan bersekang mata sampai ke pagi, ponteng kerja, MC dan EL tidak dapat diramalkan.

Secara ringkasnya, rakan karib anda yang demam bola sepak akan mengajak bersama-sama menonton di restoran-restoran mamak yang beroperasi 24 jam dengam menyediakan skrin gergasi bagi menarik pelanggan.

Sekiranya anda tidak berminat dengan bola sepak, syabas diucapkan kerana termasuk senarai mereka yang memiliki imunisai yang kuat. 

—Disalin dari Majalah Mastika Edisi Jun 2010

p/s : ramai la yang demam nampaknya…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s