Boleh Lalu 2

Toll-free drive on SKVE till June 29

BANTING: Motorists using the South Klang Valley Expressway (SKVE) will have a free drive through the Telok Panglima Garang toll plaza until June 29.

The toll rate has yet to be fixed but concessionaire SKVE Holdings announced that it is waiving toll charges at the plaza for a month to mark the opening of its Section II phase from the Saujana Putra exit.

With the opening of the phase, 32.8km of the expressway has been completed, said SKVE Holdings director Mohamad Nuhairi Rahmat.

The final phase of the 52km expressway, which starts from Universiti Tenaga Nasional (Uniten) and ends at Pulau Indah, is expected to be completed by June next year.

Mohamad Nuhairi said there would be exits to other major highways between Telok Panglima Garang and Uniten.

“The highway is equipped with a number of safety features, like emergency telephones and CCTV cameras,” he said at the launch of the SKVE Section II phase yesterday.

Works Ministry secretary-general Datuk Himmat Singh officiated the ceremony on behalf of Minister Datuk Seri Shaziman Abu Mansor.

In his speech read out by Himmat, Shaziman said SKVE would connect the southern and western districts of Selangor.

“Apart from that, it has links to the major highways, such as the North-South Expressway, the North-South Expressway Central Link (Elite), the Kajang-Semenyih (SILK) highway and the Damansara-Puchong Highway (LDP).

“SKVE is a comfortable and convenient highway for motorists. My hope is for the SKVE to continually improve its facilities to ensure the safety of road users,” he said.

Shaziman said Section II of SKVE would also serve as a catalyst for growth at various areas such as Bandar Saujana Putra, Kebun Baru, Sijangkang, Jenjarom and Telok Panglima Garang.

It would also help to shorten travel time between Putrajaya and Telok Panglima Garang by 30 minutes, he said.

Malaysia Highway Board director Datuk Ismail Salleh said the SKVE Section II phase cost RM230mil.

“It is more expensive than the other phases of the highway due to the extremely soft soil,” he said, adding that the whole stretch of the SKVE would cost RM1.1bil.

-The Star

Cuba baca ayat yang ditebalkan pada perenggan terakhir keratan akhbar di atas. Difahamkan itulah juga punca Fasa 2 lebuh raya ini lewat dibuka sehingga setahun. Sebelum laman web Lembaga Lebuh Raya bertukar, kemajuan kerja bagi Fasa 2 lebuh raya ini memaparkan kerja-kerja akan siap pada 31 Mei 2011. Anda boleh baca pada ruangan komen pada tajuk Lebuhraya SKVE, lebuhraya paling lama terbengkalai. (Jajaran Bangi-Saujana Putra kini dibuka.) tulisan seorang penulis blog yang lain . Di situ terdapat komen daripada individu yang dipercayai terlibat secara langsung dengan pembinaan SKVE Fasa 2 ini.

Hasilnya? Pada pandangan aku, memuaskan dan usaha pihak pemaju untuk ‘merawat’ tanah yang sangat lembut ini boleh dikatakan berbaloi dan berjaya. Sungguhpun begitu, pemantauan terhadap aras jalan pada ‘joint’ antara jejambat/jambatan dan tanah perlu diambil perhatian kerana ianya adalah kawasan yang berisiko mengalami situasi jalan yang tidak sama aras antara jejambat/jambatan dan tanah.

Permukaan jalan yang kurang rata pada ‘joint’ antara tanah dan jambatan.

Lagi ‘joint’ yang kurang rata pada jambatan sebelum susur keluar ke Telok Panglima Garang.

Di Fasa 2 SKVE ini juga terdapat persimpangan keluar Tanjung Dua Belas yang akan dihubungkan dengan Lebuh Raya Pantai Barat (WCE) (jajaran dari Banting ke Taiping) yang masih belum nampak fasa pembinaannya. Jangkaannya, apabila dibuka nanti, pastinya SKVE ini lebih ‘meriah’ kerana SKVE juga berhubung secara langsung dengan rangkaian lebuh raya lain seperti ELITE/PLUS dan LDP. Dengan perancangan pembinaan WCE, SKVE dijangka akan memainkan peranan penting dalam menjadi laluan penghubung bagi pengguna dari Putrajaya, Puchong, Kajang, Bangi, pengguna ELITE/PLUS, LDP, SILK dan LEKAS ke WCE (yang mana amat penting ketika musim perayaan memandangkan lebuh raya PLUS sedia ada akan sesak pada musim tersebut) sekaligus memudahkan pengguna menuju ke bahagian pantai barat Semenanjung.

R&R Tanjung Dua Belas. Dijangka meriah apabila WCE siap.

Susur keluar Tanjung Dua Belas ke WCE.
Perkataan yang dikaburkan:
E28 Banting
B18 KLIA
E28 Sabak Bernam

Jejambat susur keluar Tanjung Dua Belas ke WCE yang masih dalam pembinaan.

Kesimpulannya, pembukaan Fasa 2 SKVE ini meluaskan lagi rangkaian hubungan antara Putrajaya dan kawasan sekitarnya dengan bahagian pantai barat Lembah Klang dan juga Pelabuhan Klang (SKVE Fasa 3 yang masih sedang dalam pembinaan) serta bahagian pantai barat Semenanjung amnya (dengan syarat WCE disiapkan pembinaannya).

Kesimpulan bagi aku pula, lagi senang aku nak berulang alik ke tempat kerja (selagi aku masih bertugas di tempat yang sekarang ini).

p/s : lepas ni jarang-jarang la aku jumpa minah topup Touch n Go kat plaza tol SKVE Saujana Putra tu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s